ایجاد مربع طلایی گامی ارزشمند برای توسعه پایدار گردشگری اصفهان

در هفته‌ای که گذشته ایجاد مربع طلایی گردشگری میان استان‌های اصفهان، قم و مرکزی که سپس سمنان هم به آن اضافه شد، نوید روزهای خوبی برای توسعه گردشگری در محور شمال فلات مرکزی ایران را می‌دهد.

شهرام امیری، کارشناس ارشد میراث‌فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در یادداشتی نوشت: طی هفته گذشته شاهد برگزاری نشست فعالان گردشگری ۳ استان اصفهان، قم و مرکزی با حضور مسئولان این استان در شهر تاریخی و مذهبی مشهد اردهال و در جوار حرم مطهر حضرت سلطان‌علی بن باقر (ع) بودیم.

این نشست به همت سید علی ضیایی مدیر مجموعه گردشگری خورشید اردهال و از پیشکسوتان گردشگری و میراث‌فرهنگی برگزار شد.

از جمله نکات مثبت این نشست در سال ۱۴۰۲ که به همت این فعال پیشکسوت چند سالی است در محور شمال استان اصفهان برگزار می‌شود، حضور استانداران استان‌های اصفهان و مرکزی در دولت چهاردهم و همچنین حضور مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های اصفهان، قم و مرکزی در این نشست بود.

بی‌تردید هدف از تشکیل مثلث طلایی گردشگری این ۳ استان، تسریع در برند توسعه گردشگری داخلی میان این ۳ استان است.

امسال و در یک اقدام نوگرایانه امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان که پیش‌ازاین مدیریت میراث‌فرهنگی استان سمنان را به عهده داشت، با ایجاد ارتباط با مسئولان عالی‌رتبه استان سمنان، موافقت آنان را برای پیوستن به این مثلث جلب کرد، لذا زین پس با حضور مسئولان استان‌های اصفهان، قم، مرکزی و سمنان شاهد ایجاد مربع طلایی گردشگری میان این چهار استان هستیم.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این چهار استان عبارت‌اند از:

  • چهار استان اصفهان، قم، مرکزی و سمنان دارای مرز مشترک با یکدیگر هستند.
  • این چهار استان دارای تنوع اقلیمی، فرهنگی و دینی بوده، لذا این تنوع باعث امکان ایجاد تنوع گونه‌های گردشگری میان این استان‌ها خواهد بود.
  • مجموع وسعت این ۴ استان بیش از ۲۴۵ هزار کیلومترمربع را شامل می‌شود که همین نکته یعنی وسعت این استان‌ها در کنار تنوع اقلیمی شرایط را برای توسعه گردشگری در این مناطق فراهم می‌آورد.
  • بررسی‌های آماری حاکی است که جمعیت این ۴ استان کمی بیش از ۹ میلیون نفر یعنی نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود که همین نکته نشان‌دهنده اهمیت توسعه گردشگری داخلی در میان این ۴ استان است.
  • با توجه به اینکه این استان‌ها با تعدادی استان هم‌مرز بوده و درعین‌حال استان اصفهان که در قلب ایران واقع‌ شده و با ۱۰ استان پیرامون خود ازجمله این استان‌ها هم‌مرز بوده و راه‌های مواصلاتی آن با تمامی مناطق کشور ارتباط دارد، تشکیل این مربع طلایی نقش مهمی در توسعه گردشگری میان ۴ استان از یک‌سو و توسعه گردشگری این ۴ استان با سایر مناطق کشور از سوی دیگر ایفا می‌کند.

بدون شک توسعه گردشگری داخلی همراه با استانداردهای علم گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به تداوم تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران و کاهش ورود گردشگران خارجی از یک‌سو و عدم ساماندهی گردشگری داخلی در طی دهه‌های متمادی به تشکیل این مربع طلایی از یک‌سو می‌تواند به توسعه گردشگری این ۴ استان تأثیر مستقیم داشته باشد و از سوی دیگر با ساماندهی گردشگری داخلی و جلوگیری از توسعه گردشگری داخلی انبوه که عملاً ضربات مهلکی را بر پیکره نحیف گردشگری داخلی وارد می‌کند می‌توان به توسعه متوازن گردشگری داخلی کمک کرد.

تشکیل این مربع طلایی از نگاه دیگر می‌تواند نقش مهمی در توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌های گردشگری این ۴ استان به‌ویژه زیرساخت‌های مواصلاتی و حمل‌ونقل ایفا کند و از سوی دیگر توسعه گردشگری میان این استان‌ها می‌تواند نقش مهمی در توسعه متوازن گردشگری در تمامی مناطق دور و نزدیک این ۴ استان ایفا کند به‌نحوی‌که توسعه زیرساخت‌ها در کنار تعریف و اجرای رویدادهای طبیعی، فرهنگی و به‌ویژه مذهبی، با شناسایی جذابیت‌های این استان‌ها از یک‌سو می‌تواند به جهشی جدی در توسعه گردشگری این ۴ استان بدل شود و از سوی دیگر در صورت برنامه‌ریزی و اجرای صحیح این مربع طلایی می‌تواند به الگوی مناسبی برای توسعه پایدار گردشگری در سایر مناطق کشور بدل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403091200644
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha